عمار

شـــهدا شرمنده ایم

عمار

شـــهدا شرمنده ایم

طبقه بندی موضوعی

۰

بعد از چند روز که  ساز محرمانه بود  مذاکرات 5+1 در گوش همگان نواخته می شد  بلاخره  یکی از   دستندرکارات  مذاکرات  نکاتی  را در باره مذاکرات بیان کرد که ای خود جای تامل دارد که ایا این  یک بازی برای  کم کردن  اتش مردم درباره ان چیزی بود که  تیم مذاکره کننده ایران   دربسته پیشنهادی به  گروه5+1 داده بود .یا خیر و حالا متوجه شدیم  که رفهای غربی ما به و چهچه میزدند از بسته پیشنهادی .

به گزارش رجانیوز ، سید عباس عراقچی پس از پایان مذاکرات اخیر میان ایران و 1+5 در مصاحبه با خبرگزاری «آی‌پی‌اس» گفته است ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد. وی توضیح داده است که «پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است. این گزینه روی میز است، اما نه در حال حاضر؛ بخشی از مرحله پایانی است.»

پرتکل الحاقی چسیت؟

به زبان ساده  پروتکل الحاقی این امتیاز را در اختیار آژانش قرار می دهد که به بهانه بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران از تمامی مکان هایی که مدنظر دارند بازرسی کنند. به این ترتیب تمامی نقاط حساس و محرمانه کشور به بهانه مرتبط بودن با فعالیت های هسته ای ایران در معرض بازرسان سازمانی قرار می گیرد که پیش از این اطلاعات مربوط به موضوع هسته ای کشورمان را در اختیار سرویس های جاسوسی دیگر کشورها قرار می دادند.

گستردگی اختیاراتی که در قالب پذیرش پروتکل الحاقی  به بازرسان آژانس داده می شود به حدی است  که آنها می توانند از هر خانه ای حتی خانه رئیس جمهور به بهانه احتمال ارتباط با صنعت هسته ای بازدید به عمل بیاورند هر چند این موضوع در متن پروتکل الحاقی به صورت صریح اشاره نشده است اما تاکید بر این بند که بازرسامن می توانند از مکان های احتمالی مرتبط با فعالیت هسته ای بازدید کنند عملا این حق را در اختیار آنان قرار می دهد.   

در این باره رئیس سابق سازمان انرژی اتمی مصر سال گذشته خطاب به مقامات ایرانی گفته بود: ایران نباید پروتکل الحاقی را امضا کند، زیرا این پروتکل به بازرسان آژانس اجازه می دهد که حتی هر خانه ای را که بخواهند مورد بازرسی قرار دهند و این مسئله حاکمیت ایران را نقض می کند.

اما نکته مهم تر آنکه با پذیرش پروتکل الحاقی ایران برای اثبات هر ادعای مطرح شده درباره فعالیت هسته ای خود باید دلایل مورد پسند بیاورد. پیش از این هر ادعایی که توسط کشورهای غربی مطرح می شده است بر اساس اطلاعات جاسوسان خود و یا مواردی مشابه به سرقت رفتن لپ تاپ مقامات ایرانی و ... بوده است که ایران الزامی برای پاسخگویی به آن نداشته است .

اما با امکان بازرسی تمامی امکانات هسته ای و یا غیر هسته ای مرتبط با این موضوع، عملا ایران باید به پرسش ها و ادعاهای مطرح شده پاسخ گوید.

به گفته یک وکیل متخصص در قوانین منع اشاعه، از آنجایی که ایران هنوز پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند، ملزم به اثبات تمامیت اظهارات خود نیست و تنها باید درستی آن را به اثبات برساند.

روحانی : پروتکل الحاقی "خیرالشرین" است

این در حالی است که صرف امضای ان پی تی به معنای شمولیت تعهدات و امیتازات آن برای کشور امضا کننده است  و امضا یا عدم امضای پروتکل الحاقی در تعهدات و امتیازات ان پی تی تغییری حاصل نمی کند.

اما مقدمه این کتاب که از سوی انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک در سال 86 منتشر شده ، توسط دکتر حسن روحانی رئیس وقت این مرکز نگاشته شده است.

آقای روحانی در این مقدمه هر چند نگاه مثبتی به پروتکل الحاقی دارد ولی با این حال این معاهده را "خیرالشرین" می نامند: «به هر حال امروزه نیز تصمیم‌گیری در مورد تصویب یا عدم تصویب پروتکل از مسائل مهم سیاست خارجی ماست. حقیقت این است که همه معاهدات خلع سلاحی دارای مضار و منافعی هستند که باید سود و زیان آن را محاسبه و در تصمیم‌گیری لحاظ گردد. 111 کشوری که تا به امروز پروتکل را امضا نموده‌اند نیز ملاحظات امنیت ملی، حاکمیت ملی، حفظ اسرار و... را یقیناً برای کشور خود مد نظر داشته‌اند. طبیعتاً آنها نیز در محاسبه سود و زیان، پروتکل را به‌عنوان "خیرالشرین" پذیرفته‌اند و نه اینکه اجرای پروتکل برای آنها واقعاً مطلوب و گوارا باشد.»

اگر تحریم‌ها برداشته بشه   ایران نباید پروتکل را قبول کنه زیرا به محض پذیرش، اون رو را به مصوبه شورای امنیت تبدیل ‌کرده و می‌توانند هر لحظه که اراده کنند تحریم‌ها را به بهانه‌های مختلف از سر گیرند.
 

اما  ایا اقای   روحانی  نمیداند  غصه ایران و کشور های غربی  با  دیگر کشور ها فرق میکند ایا نمیداند  با این کار دشمن را در خانه مهمان میکند  غصه ما با دیگر کشور ها فرق میکند ما همیشه  در معرض  تهمت ها بوده ایم و هستیم و با این پروتکل معملوم نیست چه بلایی سر تمامیت ارضی ما بیاورند  .

پذیرفتن پروتکل الحاقی یک بحث است و اجرای آن یک بحث دیگر از اقای روحانی سوال میکنیم  ببینید کدام بند از این قرارداد ان پی تی توسط امریکا انگلیس و فرانسه و حتی المان اجرا شده است همین المان چند سال پیش زیر دریائی اتمی تحویل رژیم صهیونیستی داد کسی بود  از المان سوالی کند  این دامی است که با  پذیر ش پروتکل برای من  پهن کرده  اند  اینها را آقای روحانی و تیمشان درک می کنند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی